Parool Artikel

22-01-2016 17:33

Studenten beslissen of kip in hal Theaterschool wordt geslacht

 
22-01-16   15:30 uur  - Bron: Het Parool
 
 
De kip staat nog tot volgende week vrijdag in de hal van de Theaterschool. © Rick Busscher
 

In de hal van de Amsterdamse Theaterschool staat sinds maandag een ren met daarin een levende kip. Nog tot volgende week vrijdag. Wat er dan gebeurt, is aan de studenten. De vraag is namelijk: willen ze dat de kip geslacht wordt, of blijft hij leven?

De kip is Jip de Kip genoemd.
De kip is Jip de Kip genoemd. © Rick Busscher

Het is een onderzoek van student Rick Busscher (21). De tweedejaarsstudent Productie Podiumkunsten wil met de kip als aanleiding in gesprek gaan met mensen over voedsel. Volgens hem is er een duidelijke tweestrijd tussen vegetariërs aan de ene kant en mensen die het niet uitmaakt waar hun vlees vandaan komt aan de andere kant. Door dichter bij het voedsel, oftewel de kip, te staan, hoopt hij beide groepen aan het denken te zetten. 

Het project levert de nodige reacties op. Nog voordat er überhaupt over slachten gesproken werd, ontving hij al boze reacties van mensen die het niet vonden kunnen dat hij de kip in de hal van de school heeft gezet. 

'Het is niet zijn leefomgeving, zeiden mensen. Maar het ruime hok waar de kip in zit is wat mij betreft juist een paradijs', zegt Busscher. Jip de Kip, zoals hij door studenten genoemd is, heeft dan ook zowel een dag- als nachthok en krijgt restjes uit de kantine van de school te eten.  

Soep
Zijn experiment levert volgens Busscher ook veel positieve reacties op. 'Mede-studenten zeggen nu al na te gaan denken over wat ze in de supermarkt kopen.' Ook de directeur heeft positief gereageerd op het experiment. 

Maar inmiddels is wel de allesbeslissende poll op de blog van Busschers project geopend: moet er soep worden gemaakt van de kip? 'De meeste stemmen gelden', zegt Busscher. Wanneer de meerderheid op 'ja' stemt zal de kip binnenkort op school geslacht worden. 'Ik heb les gehad in het slachten van kippen en heb ook van de school toestemming om het te gaan doen. En wie erbij wil zijn, mag erbij zijn.'

Onderscheid maken
Busscher is inmiddels al bijna de hele week bij de kip om voor het dier te zorgen. 'Elke avond doe ik de kip in het nachthok en als het te druk wordt in de hal, dan zet ik de ren even op een rustiger plekje', zegt Busscher. 

Maakt deze band het niet moeilijker om het dier straks te slachten? 'Ik ben vandaag bij de slachterij geweest om een kijkje te nemen en ik merkte dat ik goed onderscheid kan maken tussen wanneer het nog een dier is en wanneer het vlees wordt. Het is dan niet meer dat dier uit de wei, maar gewoon een bakje bij de Albert Heijn', legt Busscher uit. Zelf denkt hij dat hij hier nuchterder in staat dan veel andere mensen. 'Maar het kan alsnog zijn dat ik op het laatste moment denk: ik kan het niet. Dan is dat ook een uitkomst van mijn onderzoek.'

Op vrijdag 29 januari presenteert hij zijn bevindingen en de uitslag van de poll.

(Door: Jasper Piersma)

 

https://www.parool.nl/parool/nl/12/CULTUUR/article/detail/4230356/2016/01/22/Studenten-beslissen-of-kip-in-hal-Theaterschool-wordt-geslacht.dhtml